1. Vědecké monografie
(1) Štěpáník, S. (v tisku). Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Praha: Academia.
(2) Štěpáník, S. et al. (2019). Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-4353-3.
2. Kapitoly v monografiích
(1) Štěpáník, S. (v tisku). Profesní vidění budoucích češtinářů a obsahově zaměřený přístup k jejich přípravě. In M. Čechová, & M. Spěváčková (Eds.), Od praxe k teorii a zpět ve vyučování češtině (s. 35–52). Plzeň: Západočeská univerzita.
(2) Štěpáník, S. (2017). Rozhovor nad komunikačními funkcemi výpovědi. In J. Slavík, J. Stará, K. Uličná, & P. Najvar, Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání (s. 49–64). Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-8758-3.
(3) Šmejkalová, M., & Štěpáník, S. (2016). Teaching Czech language and literature in the Czech Republic. In M. Pieniążek, & S. Štěpáník (Eds.), Teaching of national languages in the V4 countries (s. 31–63). Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-7290-913-1.
(4) Pieniążek, M., & Štěpáník, S. (2016). Discussion and conclusion. In M. Pieniążek, & S. Štěpáník (Eds.), Teaching of natio3. Práce publikované v recenzovaných odborných časopisech vydávaných v ČR a SR
(1) Štěpáník, S. (v tisku). Konstruktivistické a kognitivně-komunikační paradigma jako východisko koncepce výuky českého jazyka. Pedagogika. ISSN 0031-3815.
(2) Štěpáník, S., & Vlčková-Mejvaldová, J. (2019). Impact of teachersʼ beliefs on teaching phonetic aspects: The case of Czech as L1. Journal of Language and Cultural Education, 7(2), 108–139. ISSN 1339-4045.
(3) Štěpáník, S., & Topolovská, T. (2019). Rozvoj interkulturní kompetence ve výuce anglicky psané postkoloniální literatury. O dieťati, jazyku, literatúre, 7(1), 20–35. ISSN 1339-3200.
(4) Štěpáník, S. (2019). O nutnosti obsahově zaměřeného přístupu v didaktice češtiny. Didaktické studie, 11(1), 13–25. ISSN 1804-1221.
(5) Štěpáník, S. (2019). Komunikační nauka o českém jazyku – velmi stručné představení. Didaktické studie, 11(1), 95–99. ISSN 1804-1221.
(6) Štěpáník, S. (2018/2019). Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura, 69(5), 214–223. ISSN 0009-0786.
(7) Štěpáník, S. (2018). Vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury na vyučování ve výpovědích učitelů. Pedagogická orientace, 28(3), 435–471.
ISSN 1211-4669.
(8) Štěpáník, S., & Holanová, R. (2018). Úvod do stylistiky jako problém didaktický. Didaktické studie, 10(2), 167–175. ISSN 1804-1221.
(9) Štěpáník, S., & Holanová, R. (2017/2018). K jazykovým a stylizačním dovednostem budoucích češtinářů. Český jazyk a literatura, 68(5), 230–238. ISSN 0009-0786.
(10) Vlčková-Mejvaldová, J., & Štěpáník, S. (2017/2018). Jak na zvukovou stránku ve výuce češtiny? Český jazyk a literatura, 68(3), 112–125. ISSN 0009-0786.
(11) Štěpáník, S., & Slavík, J. (2017). Žákovské prekoncepty jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka. Pedagogická orientace 27(1), 58–80. ISSN 1211-4669.
(12) Štěpáník, S. (2017). Pravidla diskuse jako problém didaktický. Didaktické studie, 9(2), 199–205. ISSN 1804-1221.
(13) Štěpáník, S. (2016/2017). Co přinesou centrálně zadávané přijímací zkoušky? Český jazyk a literatura, 67(3), 105–111. ISSN 0009-0786.
(14) Štěpáník, S., & Chvál, M. (2016). Konstruktivismus jako cesta ke zlepšování výsledků vzdělávání v českém jazyce? Studia paedagogica, 21(1), 35–56. ISSN 1803-7437.
(15) Štěpáník, S. (2016). Výuková situace: Transformace větného členu na větu a naopak v kontextu větného rozboru. Komenský, 140(4), 30–39. ISSN 0323-0449.
(16) Štěpáník, S., & Schneiderová, S. (2016). Problematika diskurzu jako nové téma pro školní praxi. Český jazyk a literatura, 66(5), 214–223. ISSN 0009-0786.
(17) Štěpáník, S. (2015). Konstruktivismus a jeho didaktické implikace ve vyučování českého jazyka. Nová čeština doma a ve světě, (2), 11–22. ISSN 1805-367X.
(18) Štěpáník, S. (2014/2015). Analýza diskurzu ve školské praxi na příkladu z Anglie. Český jazyk a literatura, 65(4), 164–173. ISSN 0009-0786.
(19) Štěpáník, S. (2014). Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi. Pedagogická orientace, 24(1), 111–127. ISSN 1211-4669.
(20) Štěpáník, S. (2011). (Mezijazyková) homonymie a paronymie z didaktického hlediska. Didaktické studie, 3(1), 34–41. ISSN 1804-1221.
(21) Štěpáník, S. (2011). Konstruktivistické paradigma ve vyučování českému jazyku. Didaktické studie, 3(2), 73–77. ISSN 1804-1221.
(22) Štěpáník, S. (2010/2011). Několik poznámek ke článku Co neumějí studenti bohemistiky. Český jazyk a literatura, 61(4), 187–188. ISSN 0009-0786.
(23) Štěpáník, S. (2006/2007). Výuka frazeologie na obchodní akademii: příspěvek k vznikajícímu RVP. Český jazyk a literatura, 57(4), 181–183. ISSN 0009-0786.
4. Práce publikované v recenzovaných odborných časopisech vydávaných v zahraničí
(1) Štěpáník, S. (2019). Pupil preconception as a source of solutions to lingering problems of grammar teaching? L1–Educational Studies in Language and Literature, (19), 1–24. ISSN 1578-6617.
(2) Vlčková-Mejvaldová, J., & Štěpáník, S. (2019). Percepce výslovnostních chyb učiteli českého jazyka. Bohemistyka. (2), 245–274. ISSN 1642-9893.
(3) Štěpáník, S. (2017). Skills and knowledge about language in the Czech context. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia. (8), 26–34. ISSN 2450-5013.
5. Práce publikované v recenzovaných sbornících vydaných v ČR a SR
(1) Vlčková-Mejvaldová, J., & Štěpáník, S. (2018). Spisovná výslovnost: exempla trahunt. In O. Bláha (Ed.), Spisovná čeština a jazyková kultura 2018: Příspěvky z mezinárodní konference konané ve dnech 18. a 19. října 2018 na Univerzitě Palackého v Olomouci (s. 350–360). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5465-8.
(2) Šmejkalová, M. & Štěpáník, S. (2012). Kontinuum a diskontinuum vzdělávání na prvním a druhém stupni ZŠ z hlediska didaktických technologií ve vyučování českému jazyku a pregraduální přípravy učitelů. In H. Marešová, & L. Hejsek (Eds.), Sborník příspěvků z mezinárodní konference ICT ve vzdělávání (s. 201–212). Olomouc: Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3362-2.
(3) Štěpáník, S. (2011). Koncepce vyučování českému jazyku ve světle (nejen) mezinárodního výzkumu. In S. Bendl, & M. Zvírotský (Eds.), Místo vzdělávání
v současné společnosti: paradigmata – ideje – realizace. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-236-0046-5.
6. Práce publikované v recenzovaných sbornících vydaných v zahraničí
(1) Štěpáník, S. (v tisku). Nauczyciel języka ojczystego w konflikcie między tradycją a współczesnością. In Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
(2) Štěpáník, S., & Šmejkalová, M. (2012). Innovations in Czech Language Teacher Training. In Pixel (Eds.), ICT for Language Learning (s. 403–406). Florence: Pixel. ISBN 978-88-7647-8086-1.
7. Učební texty publikované (učebnice, skripta)
(1) Štěpáník, S. (v tisku). Nauczyciel języka ojczystego w konflikcie między tradycją a współczesnością. In Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
(2) Štěpáník, S., & Šmejkalová, M. (2012). Innovations in Czech Language Teacher Training. In Pixel (Eds.), ICT for Language Learning (s. 403–406). Florence: Pixel. ISBN 978-88-7647-8086-1.
8. Ostatní publikace (popularizační práce, recenze atd.)
(1) Štěpáník, S., & Vlčková-Mejvaldová, J. (2019/2020). Spisovná čeština a jazyková kultura na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Český jazyk a literatura, 70(1), 38–39. ISSN 0009-0786.
(2) Štěpáník, S. (2017/2018). Autentický pohled do výuky českého jazyka. Český jazyk a literatura, 68(1), 47–50. ISSN 0009-0786.
(3) Štěpáník, S. (2016). Kreativita v kontextu finského školského systému. Didaktické studie, 8(1), s. 124–127. ISSN 1804-1221.
(4) Štěpáník, S. (2015). A Truly Constructivist Conference on Constructivism. Orbis scholae, 9(2), s. 145–147. ISSN 1802-4637.
(5) Štěpáník, S. (2015). O skrytém lektorátu. Krajiny češtiny, (7), s. 52–53. ISSN 1804-3283.
(6) Štěpáník, S. (2012). Příprava učitelů češtiny na Pedagogické fakultě se proměňuje. iForum, 14. 9. 2012, [online]
(7) Štěpáník, S., & Velčovský, V. (2011/2012). Nové trendy v didaktice českého jazyka. Český jazyk a literatura, 62(3), s. 145–147. ISSN 0009-0786.
(8) Štěpáník, S. (2011). Čeština a škola – úryvky skrytých dějin (rec.). e-Pedagogium, 11(1), 178–180. ISSN 1805-7152.
(9) Štěpáník, S. (2011). The Complete Guide to Becoming an English Teacher (rec.). Didaktické studie, 3(2), 153–156. ISSN 1804-1221.
Jiná odborná činnost než publikační
Vystoupení na konferencích
Nové aspekty v didaktice mateřského jazyka. KČJ PedF UK, 24.–25. září 2019, Praha: Komunikační nauka o českém jazyku – představení koncepce (vystoupení jako součást sympozia Komunikační nauka o českém jazyku – společně s M. Szymańskou, Ľ. Liptákovou a E. Hájkovou)
Languages and texts: learning and developmental approaches. Universidade NOVA de Lisboa & ARLE, 24.–28. června 2019, Lisabon, Portugalsko: Between grammar and communication: The case of the Czech Republic and England (vystoupení jako součást sympozia Rethinking L1 Education in the Global Era – společně s B. Greenem, P.-O. Erixonem a E. Kroghovou).
Premeny školy a učiteľské vzdelávanie v historickom kontexte a nové perspektívy. Prešovská univerzita v Prešově, 6.–7. února 2019, Prešov, SR: Proměny didaktiky českého jazyka.
Konstruktivistické přístupy ve vzdělávání v perspektivě (nejen) oborových didaktik. Masarykova univerzita v Brně, 13. prosince 2018, Brno: Konstruktivistické a kognitivně-komunikační paradigma jako východisko koncepce výuky českého jazyka.
Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematem a kreatywnością. Varšavská univerzita, 8.–9. listopadu 2018, Varšava, Polsko: Učitel českého jazyka mezi tradicí a současností.
Spisovná čeština a jazyková kultura 2018. Univerzita Palackého v Olomouci, 18.–19. října 2018, Olomouc: Spisovná výslovnost: exempla trahunt (s J. Vlčkovou).
Linguistics for language teaching and learning. Uniwersytet w Białymstoku, 26.–27. června 2018, Białystok, Polsko: Phonetic aspects in L1 teaching in the Czech Republic (s J. Vlčkovou).
Nové aspekty v didaktice mateřského jazyka. KČJ PedF UK, 9.–11. května 2018, Praha: Cesty české, slovenské a polské didaktiky mateřského jazyka.
Cultures, Arts & Verbal Communication. Tallinnská univerzita & ARLE, 15.–17. července 2017, Tallinn, Estonsko: Future teachers’ writing skills matter.
Nové aspekty v didaktice mateřského jazyka. PedF UK, 2.–3. května 2017, Praha: A co zvuková stránka jazyka? (s J. Vlčkovou).
Didactics of national languages in Central Europe: Methodology and comparative studies. Instytut filologii polskiej, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, 20.–21. října 2016, Krakov, Polsko: Knowledge about Language vs. Skills in the Czech Context.
International Symposium Teaching of National Languages in V4 Countries. Instytut filologii polskiej, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, 12. ledna 2016, Krakov, Polsko: Teaching Czech (s M. Šmejkalovou).
3rd International Symposium and Conferences on Creative Education. Council for Creative Education, 16.–19. listopadu 2015, Tampere, Finsko: Creativity in Language Education.
Metody a formy práce ve výuce mateřského jazyka. PedF UP v Olomouci, 15. října 2015, Olomouc: Vyjádření přívlastku v učivu 7. ročníku základní školy (s M. Šmejkalovou).
Nové aspekty v didaktice mateřského jazyka. PedF UK v Praze, 28.–30. dubna 2015, Praha – Klánovice: Konstruktivismus a jeho didaktické implikace ve výuce českého jazyka.
31st Annual Conference of the Association for Constructivist Teaching. Association for Constructivist Teaching, 5.–6. prosince 2014, Charleston, SC, USA: Constructivism in Czech Language Teaching.
Twenty-First International Conference on Learning. The Learner, 14.–17. července 2014, New York, USA: Constructivism in Czech Language Teaching (Graduate Scholar Award).
ICT ve vzdělávání. PedF UP v Olomouci, 7.–8. listopadu 2012, Olomouc: Kontinuum a diskontinuum vzdělávání na 1. a 2. stupni ZŠ z hlediska didaktických technologií ve vyučování ČJ a pregraduální přípravy učitelů (s M. Šmejkalovou).
ICT for Language Learning. Pixel, 13.–14. listopadu 2012, Florencie, Itálie: Innovations in Czech language teacher training.
Místo vzdělávání v současné společnosti: paradigmata – ideje – realizace. Česká pedagogická společnost & PedF UK, 16.–17. února 2011, Praha: Koncepce vyučování českému jazyku ve světle (nejen) mezinárodního výzkumu.
Nové trendy v didaktice českého jazyka. KČJ PedF UK, 9. září 2011, Praha: Konstruktivistické paradigma ve výuce českého jazyka.
Organizace odborných setkání, konferencí
Česko-slovensko-polské setkání didaktiků mateřského jazyka (pod záštitou MŠMT ČR a děkana PedF UK). Luhačovice, 12.–15. dubna 2018; hlavní organizátor a člen vědeckého výboru konference.
Odborný seminář s mezinárodní účastí k inovativní koncepci výuky českého jazyka. Kroměříž, 2.–4. listopadu 2018; hlavní organizátor semináře.
Nové aspekty v didaktice mateřského jazyka. Praha, 24.–25. září 2019; člen vědeckého výboru konference.
Jiná odborná činnost
od 2013 každoroční výuka českého jazyka na letních jazykově-kulturních táborech v Edmontonu, Kanada (pořádá SVU – Československá společnost pro vědy a umění v Albertě); spolupořadatel akce
srpen 2017 výuka českého jazyka na letní škole v Calgary, Kanada (pořádala Česká škola v Calgary)
Vystoupení v médiích
Události ČT, Události, komentáře, DVTV, Lidové noviny, Mladá fronta Dnes, Studio 6
Recenzní a posudková činnost
časopisy Pedagogická orientace, Nová čeština doma a ve světě, Didaktické studie, Český jazyk a literatura, Paidia i Literatura ad.
recenzent učebnic pro Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
posuzovatel grantových přihlášek NAKI II pro Ministerstvo kultury ČR