Nové aspekty v didaktice mateřského jazyka 2022 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** 8. mezinárodní didaktická konference v Praze 11.–12. října 2022 Program ke stažení [ URL "PEDFKCJ-112-version1-konference_harmonogram2022_stanik_1.pdf"] Anotace ke stažení [ URL "PEDFKCJ-112-version1-konference_2022_anotace.pdf"] ****************************************************************************************** * Program konference ****************************************************************************************** Úterý 11. října Středa 12. října Anotace *========================================================================================= * Úterý 11. října 2022 *========================================================================================= 9:30–12:00            Seminář pro doktorandy – vede PhDr. Karel Starý 13:00–13:20         Slavnostní zahájení konference (prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D., českého jazyka) 13:20–14:00         Vzpomínka na prof. A. Jedličku a prof. M. Szymańskou (PhDr. Olga Marti prof. PhDr. Marie Čechová, DrSc., doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.) 14:00–14:20    prof. PhDr. Marie Čechová, DrSc.: Stačí pouhá revize RVP? 14:40–15:00         diskuse 15:00–15:15         přestávka 15:15–15:35    doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D.: Slovotvorba ve výuce ČJ na ZŠ na příkladu uče nakl. Nová škola 15:35–15:55    prof. PaedDr. Ľudmila Liptáková, CSc., Mgr. Eva Gogová, PhD.: Výskum infere porozumení vecného textu v mladšom šk olskom veku 15:55–16:15    doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.: Interakční stylistika a její didaktic 16:15–16:35         diskuse 16:35–16:50         přestávka 16:50–17:10    doc. PhDr. Jasňa Pacovská, CSc.: Kognitivní přístup k jazyku jako smyslupln způsob výuky mateřského jazyka 17:10–17:30    Mgr. Karolína Táborská: K jazykovému obrazu ÚSPĚCHU u českých žáků 17:30–17:50    PhDr. Radka Holanová, Ph.D., PhDr. Lucie Hlaváčová, Ph.D.:Mediální výchova: praxi. Nové pracovní listy pro předmět mediální výchova a vybraná data vztahující se k při 17:50–18:05  prof. PaedDr. Zuzana Kováčová, PhD.: Divergentnosť v aplikovaní psychodidakti (Porovnanie psychodidaktických prístupov na hodinách jazykovej výchovy a literárnej výchov intervenčního programu)   18:05–18:25         diskuse 18:30                podvečerní setkání s občerstvením Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Středa 12. října ------------------------------------------------------------------------------------------ 8:30–8:50        Mgr. Ivana Hurytová: Subjektivní teorie o výuce mluvnice u učitelů českéh druhém stupni ZŠ 8:50–9:10        dr. Helena Balcerek: Umiejętności językowe uczniów szkół podstawowych – r 9:10–9:30        dr hab. Magdalena Trysińska, prof. ucz.: Umiejętności językowe uczniów sz – raport z badań 9:30–9:50        dr. hab. Paweł Sporek, prof. ucz.: Zagadnienia językowe na egzaminie ósmo polskiej szkole podstawowej 9:50–10:10           diskuse 10:10–10:25         přestávka 10:25–10:45    Dr Michał Friedrich, Ph.D.: „Myśleniem można zajść bardzo daleko i w bardzo Krótkie formy literackie Stanisława Lema w dydaktyce języka ojczystego  10:45–11:05    Mgr. BcA. Pavlína Vočková: Výběr vhodných uměleckých textů jako nástroj pod žáků učebních oborů 11:05–11:25    Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D., Mgr. Andrea Králíková, Ph.D.: Reflexe pedagog studijním programu Učitelství českého jazyka a literatury pro SŠ na FF UK 11:25–11:45    Mgr. Lukáš Smola: Učitelské bariéry v konstruktivistické a kognitivně-komun českého jazyka a literatury na příkladu vlastní středoškolské praxe 11:45–12:05         diskuse 12:05–13:05       oběd 13:15–13:35    doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.: Cizí slova v řečové produkci dítěte předš mladšího školního věku 13:35–13:55    doc. PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.: Výuka češtiny u ukrajinských žáků škole v důsledku válečného konfliktu na Ukrajině 13:55–14:15    Mgr. Eliška Králová: Prefixy a prefixoidy z klasických jazyků jako předpokl cizím slovům (nejen) v češtině 14:15–14:35    PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.: Druhy vedlejších vět ve výuce mateřského ja 14:35–14:55  Mgr. Monika Šindelková: Tzv. netradiční metody ve výuce českého jazyka 14:55–15:15         diskuse 15:15                zakončení konference Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Anotace (abecedně) ------------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------ Adam, Robert: Slovotvorba ve výuce ČJ na ZŠ na příkladu učebnicové řady nakl. Nová škola ------------------------------------------------------------------------------------------ Konferenční příspěvek analyzuje výklady o slovotvorbě i související cvičení v učebnicové ř nakladatelství Nová škola pro 6.–9. ročník ZŠ a také v cvičebnicích Opakujeme češtinu…, kt touto učebnicovou řadou úzce propojeny. Poukáže na nedůslednosti, odborná pochybení i prob didaktizace slovotvorného učiva a zamyslí se nad tím, k čemu by dané učivo na 2. stupni ZŠ Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Balcerek, Helena: Umiejętności językowe uczniów szkół podstawowych – raport z badań (cz. 2 ------------------------------------------------------------------------------------------ W swoim referacie zaprezentuję wyniki drugiej części badań kompetencji językowych uczniów podstawowych (klasy: 4., 5., 6., 7.) przeprowadzonych w czerwcu 2022 r. w jednej z małych Polski (ad. referat dr hab., prof. ucz. Magdaleny Trysińskiej). Druga części badania poświęcona była diagnozie kompetencji tekstotwórczej. Zadaniem ucznió wskazanym poziomie było napisanie wypowiedzi w formie listu nieoficjalnego (do przyjaciela temat. Oprócz realizacji formy uczniowie musieli wykazać się kompetencjami literacko-kultu się do wybranego tekstu kultury: książki, filmu, gry komputerowej). W badaniu uczestniczyl uczniowie rozwijający się prawidłowo, jak i z opiniami i orzeczeniami poradni psychologicz Umożliwiło to zaobserwowanie, czy nauczanie języka ojczystego w szkole powszechnej umożliw sukcesywny rozwój badanych kompetencji. W diagnozie analizie poddane zostały poszczególne tekstowej listu: komponenty gatunkowe, kompozycja, realizacja tematu (treść), styl, język, ortografia i interpunkcja. Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Čechová, Marie: Stačí pouhá revize RVP? ------------------------------------------------------------------------------------------ Ptáme se, zda stačí pro zvýšení vzdělanosti v předmětu český jazyk a literatura pouhá revi Nebo jde o něco jiného? Zatím bohužel různé diskuse napovídají, že jen málo jde o zvýšení o to, aby co nejvíce žáků dosáhlo tzv. středoškolského vzdělání, tj. maturity. V současné době připravovaná revize může jen záplatovat současný stav vzdělání. Změna plán nejbližší době nemůže být předem důkladně ověřena, nemohou být v krátkém čase na ni připra učební pomůcky. Samozřejmě možná je dílčí úprava, ale souběžně s ní by měla probíhat dlouh promýšlená (na výzkumu založená) změna. Základem vyřešení současné situace není mnohými navrhovaná redukce učiva, vypouštění někte restrukturace celého středoškolského vzdělávání. Výuka nechť v celém středoškolském systém jednotnou soustavu, s promyšlenou návazností, každý stupeň školy ať odpovídá za splnění vy tak, aby i střední škola začala plnit to, co se od ní očekává: Prohlubovat chápání jazykov pochopení základních jazykových kategorií, zdokonalovat vlastní vyjadřovací úroveň ve všec sférách.  Restrukturalizaci vzdělávání v českém jazyce připraví odborný tým (složený z bohemistů ori školské problematice, oborových didaktiků a zkušených učitelů), který bude pracovat nezávi politické objednávce. Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Doležalová, Eliška: Druhy vedlejších vět ve výuce mateřského jazyka ------------------------------------------------------------------------------------------ bude doplněno Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Friedrich, Michał: „Myśleniem można zajść bardzo daleko i w bardzo dziwne strony”. Krótkie Stanisława Lema w dydaktyce języka ojczystego.  (‘With thinking one can go far, far away a strange sides’. Short literary forms by Stanisław Lem in didactics of native language).  ------------------------------------------------------------------------------------------ Referat będzie dotyczył możliwości wykorzystania opowiadań, listów i esejów Stanisława Lem poświęconych literaturze i językowi. Zeszłoroczny jubileusz setnych urodzin pisarza stał s do licznych reinterpretacji, nowych analiz oraz ujęć komparatystycznych jego dzieł, jednak niewiele miejsca poświęcono przydatności tekstów Lema w dydaktyce szkolnej. Wydaje się, że krótkie formy prozatorskie – tworzone przez autora Solaris przez całe życie – stanowią świ nauczycieli przedmiotów humanistycznych do zapoznania uczniów nie tylko z literaturą Scien także z aspektami filozofii Lema, problematyką zjawisk językowych charakterystycznych dla szczególności neologizmów czy gier słów, a także z licznymi elementami humorystycznymi, do właśnie w opowiadaniach wielkiego pisarza oraz w jego korespondencji z Ewą Lipską, Sławomi Michaelem Kandlem. Osobne miejsce w referacie poświęcone zostanie czeskim przekładom opowi Lema.    (The paper will be dedicated to various possibilities of using novels, letters and essays Lem as the subjects of lessons of native language and literature. The anniversary of Stani hundred birthday became an occasion to many reinterpretations, new analysis and comparativ however usefulness of his masterworks in contemporary didactics doesn’t seem to be exploit seems that especially short forms of prose – created by the author of Solaris through all appears as splendid occasion to familiarize students with not only Science Fiction literat with philosophical aspects of his works, problems of linguistic issues distinctive for Sta notably neologisms or ‘word games’ as well as with Lem’s humour noticeable in his short st correspondence with writers such as Ewa Lipska, Sławomir Mrożek and Michael Kandel. Separa paper will be dedicated to Czech translations of Stanisław Lem’s short stories).      Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Holanová, Radka; Hlaváčová, Lucie: Mediální výchova: od teorie k praxi. Nové pracovní list mediální výchova a vybraná data vztahující se k přidruženému výzkumu.    ------------------------------------------------------------------------------------------ V červnu tohoto roku vyšla publikace Mediální výchova: od teorie k praxi autorského kolekt kateder Pedagogické fakulty UK a pracovníků FSV UK. Publikace má interdisciplinární charak zástupci lingvistických, humanitních, ale i přírodovědných oborů. Jedná se o soubor pracov teoretickou oporou) pro účely předmětu Mediální výchova při výuce na základních i středníc i pro studenty na naší fakultě. V příspěvku představíme cíle, strukturu a témata publikace se zaměříme na jeden z pracovních listů, k němuž jsme realizovali poměrně rozsáhlý výzkum diskusních komentářů na sociálních sítích na utváření názorů čtenářů a na charakter jejich reakcí v diskusi. Cílem bylo zjistit, zda pozitivní a věcné komentáře podnítí konstruktivn negativní nenávistné komentáře podnítí vznik dalších negativních a nenávistných komentářů. také, jak/zda se vyvíjí názor recipienta na předkládanou skutečnost. Toto téma je v mediál která je s výukou českého jazyka nerozlučně spjata, vysoce aktuální. Podněcování nenávisti příspěvcích hraje velkou roli v oblasti kyberšikany, propagandy, v politickém i komerčním dál více také v oblasti kybernetické války. Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Hurytová, Ivana: Subjektivní teorie o výuce mluvnice u učitelů českého jazyka na druhém st ------------------------------------------------------------------------------------------ Moderní oborová didaktika mateřského jazyka předpokládá, že základním cílem výuky mateřské komunikační cíl a že výuka mluvnice má při rozvoji komunikačních dovedností podpůrnou funk se odráží i v kurikulárních dokumentech. Výzkumy vyučovacích procesů však ukazují, že v pr gramaticko-normativní a formálně-kognitivní přístupy k jazykovému učivu a že výuka mluvnic sama o sobě jako cíl, namísto aby byla prostředkem. Příčiny této skutečnosti jsou různé, a mezinárodního výzkumu lze vyvodit, že významný vliv mají tzv. subjektivní teorie učitelů ( učitelovo přesvědčení či teacher´s beliefs). Zkoumali jsme tento fenomén v realitě české školy. V návaznosti na pilotní výzkum, který j před dvěma lety, jsme pracovali s devíti učitelkami na druhém stupni ZŠ. V našem příspěvku dosavadní výsledky výzkumu, který zpracovává nejen vlastní vyjádření učitelek, ale také sr deklarovaná tvrzení s pozorováním jejich výuky. Výzkum je zaměřen na učitelskou koncepci k funkčního přístupu a na postavení mluvnice v jazykovém vzdělávání Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Chejnová, Pavla: Cizí slova v řečové produkci dítěte předškolního a mladšího školního věku ------------------------------------------------------------------------------------------ Příspěvek prezentuje výsledky longitudinálního výzkumu, založeného na analýze autentických subjektem je česky hovořící monolingvní chlapec. Analyzovány jsou nahrávky dialogů subjekt dospělými od věku 3;0 do věku 10;0 a rovněž deníkové záznamy, které jsou využívány jako do Autorka sleduje výskyt slov cizího původu v projevech dítěte. Sledována bude frekvence slo adaptace, správnost užití z hlediska významu, gramatické formy a výslovnosti. Výzkum se ro to, z kterého jazyka jsou slova přejata a ve kterém sémantickém poli se nacházejí. Bude sl probíhá vývoj u dítěte z hlediska osvojování přejatých slov. Byly vysledovány některé tend stoupající frekvence slov cizího původu v produkci dítěte v čase. Zajímavým faktorem je ch dítě nerespektuje odlišnost deklinačního paradigmatu a zařazuje lexém k prototypickým česk vzorům. Patrný je také posun v sémantických polích – zpočátku dítě užívá běžné adaptované se přidávají lexémy z angličtiny, spadající do slangu hráčů počítačových her a lexémy mlád sociolektu. S nástupem školní docházky se rovněž zvyšuje počet cizojazyčných termínů z růz např. mezinárodní lingvistická terminologie. Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Kováčová, Zuzana: Divergentnosť v aplikovaní psychodidaktických prístupov. (Porovnanie psy prístupov na hodinách jazykovej výchovy a literárnej výchovy v reflexii intervenčního prog ------------------------------------------------------------------------------------------ Aplikovanie psychodidaktických prístupov v školskej praxi rešpektuje povahu očakávaných ko charakter predmetu či jeho edukačních cieľov. Postupy, ktoré sú nevyhnutné z aspektu pozná systému sa líšia od psychodidaktických prístupov, ktoré sú optimálne na hodinách literárne Na FF UKF sa v uplynulých rokoch realizoval APVV projekt, kterého cieľom bolo dosiahnuť mo hodín literárnej výchovy , resp. Hodín čítania, a to tak v primárnom vzdelávaní, ako aj v sekundárneho vzdelávania._Pre učiteľov bol vytvorený intervenčný program, ktorý poskytol n istý objem nových poznatkov o vzťahu myslenia a učenia či zapamätávania u žiaka a na druhe dal 10 modelových hodín s komplexnou metodikou a nevyhnutnými pomôckami. Riešitelia majú k kvantitatívne výsledky, ktoré po realizácii výskumu získali. Sprostredkované budú vo vzťah slovenčiny jako materinského jazyka. V príspevku bude program bližšie predstavený a poukáž na variabilitu niektorých modelov hodín so zakomponovanými psychodidaktickými postupmi. V akcentovali aktivity, ktoré mali vzbudiť záujem o literatúru tak bežného žiaka, jako aj ži problém s rozumeným čítaním, a to aj v nižšom sekundárnom vzdelávaní. Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Králová, Eliška: Prefixy a prefixoidy z klasických jazyků jako předpoklad porozumění cizím češtině ------------------------------------------------------------------------------------------ Slovotvorné komponenty řeckého a latinského původu se velkou měrou podílejí na obohacování češtiny i dalších evropských jazyků. S postupující globalizací nejen v terminologii rozlič oborů, ale i v běžném životě můžeme sledovat vznik neologismů obsahujících latinské a řeck jejich začleňování do slovní zásoby i postupné vymizení již neužívaných výrazů podle toho, společenský kontext. Znalost významu těchto morfémů může být přínosem pro porozumění podob slovům a motivuje mluvčí k vytváření vlastních nových pojmenování podle existujícího schém bych ráda nastínila především problematiku prefixů a prefixoidů z klasických jazyků, jejic českém jazykovém systému a didaktické zpracování. Dobrá znalost těchto slovotvorných kompo využívaným nástrojem, například v oblasti osvojování a rozšiřování slovní zásoby. V meziob to může být prostředek k užšímu propojení výuky češtiny a cizích jazyků, nebo k snazšímu p odborné terminologie jiných předmětů. Vzhledem k tomu, že výuka latiny a řečtiny na středních školách má spíše ustupující tenden důležité, aby na problematiku těchto slovotvorných komponentů upozorňovali žáky zejména uč a druhého jazyka. V anglofonním prostředí se velmi často setkáváme s detailním didaktickým všech stupních vzdělávání. V českém kontextu je však spíše opomíjená. Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Liptáková, Ľudmila; Gogová, Eva: Výskum inferencií pri porozumení vecného textu v mladšom ------------------------------------------------------------------------------------------ Cieľom príspevku je prestaviť výskum porozumenia textu u žiakov 3. ročníka základnej školy realizuje v rámci vedeckovýskumného projektu VEGA 1/0061/21 Procedurálne jazykové znalosti porozumení textu. V príspevku budeme prezentovať teoretické východiská projektu, metodológ výskumu a prvotné výskumné zistenia. Výskumným zámerom je rozšíriť doterajšie poznanie o i znalostiach dieťaťa o porozumení textu a prispieť k formovaniu vedeckej teórie o efektívny rozvíjaní procesov porozumenia textu v mladšom školskom veku. Teoretickým východiskom výsk porozumenia textu a teórie inferencií. Inferencie sú považované za centrálny komponent por a zároveň prediktor porozumenia v mladšom školskom veku. Výskumný postup je založený na kv metodológii. V rámci žánrov vecného textu pracujeme s informačným, naratívnym a multimodál Vychádzajúc z dvoch základných typov inferencií (automatické a kontrolované inferencie) vy dát online metódy (stopping and asking, retteling) a offline metódy (výzvovo-otázkové podn pencil-task, pološtruktúrovaný rozhovor). Prvotné výskumné zistenia poukazujú na schopnosť veku vytvárať všetky typy inferencií a reagovať na odstupňovanú pomoc administrátora. Výsl ponúknuť implikácie pre vyučovanie porozumenia textu v primárnom vzdelávaní. Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Pacovská, Jasňa: Kognitivní přístup k jazyku jako smysluplný a efektivní způsob výuky mate ------------------------------------------------------------------------------------------ Příspěvek reaguje na zjištění, že většina učitelů českého jazyka se dosud neseznámila s ko přístupem k jazyku a že také česká didaktika zohledňuje poznávací funkci jazyka jen velmi poukazujeme na přednosti tohoto pojetí výuky a kognitivně orientovanou didaktiku považujem který má výrazný psychodidaktický potenciál. Kognitivní pohled na jazyk se zaměřuje na zkoumání způsobů poznávání světa, a tak může při odhalování poznávacích procesů žáků a studentů. Naznačuje, na co zaměřují svoji pozornost, jejich zájmy a hodnotová orientace. Těchto zjištění lze využít z hlediska rozvoje kreativi kultivované komunikace založené na bázi respektu ke komunikačním partnerům a také jako klí i iracionálnímu chování žáků a studentů. Tyto informace usnadňují pedagogům volbu takových zaměření tematických okruhů výuky, jež budou vstřícné vůči kognitivním procesům žáků a stu ně současně budou atraktivní. Učitelé mohou kognitivní přístup využít jako přirozenou cestu vzbuzující zájem o četbu růz uměleckých, folklorních a obecně kulturně sdílených; pozornost je také věnována běžné každ a veřejným projevům. V příspěvku bude představeno několik textů a cvičení, která názorně i vzdělávací a výchovné efekty kognitivního přístupu k jazyku. Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Smola, Lukáš: Učitelské bariéry v konstruktivistické a kognitivně-komunikační výuce českéh literatury na příkladu vlastní středoškolské praxe ------------------------------------------------------------------------------------------ Příspěvek se zabývá problematikou konstruktivistického a kognitivně-komunikačního paradigm českého jazyka a literatury ve vlastní učitelské praxi na bilingvním (česko-kanadském) gym konkrétně ve druhé polovině středoškolského studia (3. a 4. ročník na gymnáziu). Obsahem p reflexe nad vlastní učitelskou činností z hlediska metodického i obsahového. Příspěvek pop překonávání učitelských bariér v konstruktivistickém a kognitivně-komunikačním paradigmatu částečně i didaktické uchopování učiva a didaktickou transformaci vzdělávacího obsahu. Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Sporek, Pawel: Zagadnienia językowe na egzaminie ósmoklasisty w polskiej szkole podstawowe ------------------------------------------------------------------------------------------ Tekst wystąpienia pod tytułem Zagadnienia językowe na egzaminie ósmoklasisty w polskiej sz podstawowej skupia się wokół obecności wskazanych w temacie zagadnień na egzaminie, który szkołę podstawową. Pokazane zostanie to, jakie kwestie językowe i w jaki sposób są przedst Podstawie programowej do języka polskiego dla szkoły podstawowej, które z nich pojawiają s egzaminacyjnych, a także to, w jaki sposób wiedza językowa/wiedza o języku funkcjonuje na ósmoklasisty, czego wymaga się od ucznia po ośmiu latach edukacji. W analizie uwzględniona kwestia ortografii i interpunkcji, pokazane zostaną przykłady zadań, które pojawiły się w ich krytyczną analizą. Całości dopełniać będzie ocena egzaminu i wymagań szkolnych w zakre językowego, ewentualnie wskazane zostaną postulaty zmian, które należałoby wprowadzić w ko kształcenia w Podstawie programowej oraz egzaminie. Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Šindelářová, Jaromíra: Výuka češtiny u ukrajinských žáků v české základní škole v důsledku konfliktu na Ukrajině ------------------------------------------------------------------------------------------ Cílem textu je shrnout současnou situaci u nás na českých základních školách, do nichž zač vzhledem k rozpoutanému válečnému konfliktu na Ukrajině ve vyšším počtu žáci z této země. je poukázat na některé důležité aspekty problematiky spojené s výukou češtiny jako druhého začleňování ukrajinských žáků do českého vzdělávacího systému. Pozornost je nejprve věnová aktuální školské legislativě a poskytnutým základním informacím od pracovníků MŠMT ČR, kte vytvořili speciální portál k Ukrajině, jednak možnostem jazykové podpory těchto žáků, a to bezplatné jazykové přípravy, Kurikula češtiny jako druhého jazyka pro základní vzdělávání inkluzivních podpůrných opatření. Stručně je představen také obsah metodické podpory vytvo NPI a ČŠI. V další části textu jsou pak vyhodnoceny odpovědi námi oslovených několika desí z praxe, kteří se vyjadřovali k tomu, do jaké míry jim v současné době při začleňování nov ukrajinských žáků do českého základního školství výše uvedené dokumenty, informace a metod napomáhají. Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Šindelková, Monika: Tzv. netradiční metody ve výuce českého jazyka ------------------------------------------------------------------------------------------ V dnešní době mají učitelé mnoho možností k profesnímu sdílení, které je vnímáno jako znak komunity a profesionalizace. Např. v učitelských skupinách na facebooku (např. Učitelé +, český jazyk 2. stupně, Kartičky z naší vesničky, Češtinování) můžeme sledovat mj. příspěvk kteří poptávají řešení různých výukových situací, mj. též pomocí materiálů dle konkrétních metodických požadavků, a také tvůrců, kteří materiály zprostředkovávají, mnohdy za finančn materiály bývají často označovány jako „netradiční“ a jako takové vzbuzují poměrně značný komunity. Lze konstatovat, že mnozí učitelé usilují o změnu ve výuce a hledají nové způsob učivo zprostředkovat. Ve svých příspěvcích často žádají kolegy o doporučení, jak daný obsa uchopit jinak, zábavně či zajímavě. Cílem příspěvku je představit téma tzv. netradičních metod ve výuce českého jazyka. Pozorn zpoplatněným materiálům, které jsou nabízeny učitelům na sociálních sítích. Námi vybrané m analyzovali z didaktického a lingvistického hlediska s ohledem na způsob zprostředkování o komunikačních dovedností a jazykových znalostí. Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Šormová, Kateřina; Králíková, Andrea: Reflexe pedagogických praxí ve studijním programu Uč jazyka a literatury pro SŠ na FF UK ------------------------------------------------------------------------------------------ Příspěvek se zaměří na reflexi pedagogických praxí realizovaných v rámci studijního progra českého jazyka a literatury pro SŠ na FF UK. Prezentace bude vycházet z reálných zkušenost vedení seminářů k pedagogickým praxím za posledních pět let. Cílem příspěvku je reflexe ro provázejícího učitele a didaktika v různých fázích učitelského studia a v různých typech p praxe. Autorky se budou podrobněji soustředit zejména na koncepční otázky z hlediska pregr učitelů (cíle pedagogické praxe, možnosti realizace pedagogické praxe, očekávání studenta očekáváním, vliv předchozích učitelských vzorů atd.) na jedné straně a na reálné možnosti provázejícími učiteli a se školami (organizační možnosti školy, potřeby a očekávání prováz spolupráce fakulty a školy) na druhé straně. Tyto dva pohledy budou doplněny o kazuistiky situací z realizace pedagogických praxí. Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Štěpáník, Stanislav: Interakční stylistika a její didaktické implikace ------------------------------------------------------------------------------------------ Rozvoj komunikačně-slohových dovedností ve škole je doposud většinově systemizován na podk strukturalistické stylistiky. Na jednu stranu toto přináší určité výhody, na druhou stranu poměrně zásadní problémy, které svědčí o nutnosti proměny ontodidaktické perspektivy při f obsahu výuky. Příspěvek ukáže limity současného pojetí a naznačí možná východiska proměny formování učebního a vyučovacího prostředí, čímž mj. reaguje na probíhající revizi RVP. Zá poukáže na paralelu mezi vývojem v mateřském oboru a v oborové didaktice češtiny a ukáže, obsahu jsou nedílnou součástí didaktických kompetencí učitelů. Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Táborská, Karolina: K jazykovému obrazu ÚSPĚCHU u českých žáků ------------------------------------------------------------------------------------------ Kognitivnělingvistické paradigma ovlivňuje nejen teoretický výzkum jazykový, ale v posledn českém prostředí hojně proniká také do výzkumu didaktiky mateřského jazyka. Objevují se do jak tato východiska implementovat do výukové praxe. Kognitivnělingvistické přístupy předst nástroj, jak zkoumat, jakým způsobem děti poznávají a interpretují svět a podnítit tak deb jako o významném nositeli kulturních hodnot a didaktickém potenciálu kognitivní lingvistik se zaměříme se na žákovskou konceptualizaci pojmu ÚSPĚCH, který v mnoha ohledech souvisí s prostředím (vnímání úspěšnosti se akcentuje zejména s nástupem dětí do školy) a zároveň př důležitou hodnotu v životě člověka. Příspěvek prezentuje výsledky dotazníkového šetření pr v období 2020–2022 mezi žáky českých základních a středních škol. Empirický výzkum byl pro přípravy disertační práce ÚSPĚCH v jazykovém obrazu světa žáků českých základních a středn navazuje na předchozí výzkumné fáze, v nichž byla provedena analýza jazykových (slovníkový dat. Žáci v dotazníku odpovídali na sérii otevřených otázek, které měly za cíl sledovat, j a konotace si s tímto pojmem spojují. Na základě těchto odpovědí postupně rekonstruujeme j ÚSPĚCHU uložený v myslích žáků. Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Trysińska, Magdalena: Umiejętności językowe uczniów szkół podstawowych – raport z badań (c ------------------------------------------------------------------------------------------ W wystąpieniu przedstawię wstępne wyniki badań kompetencji językowych uczniów szkół podsta 4., 5., 6., 7.) przeprowadzonych w czerwcu 2022 r. w jednej z małych gmin na północy Polsk mieszkańców). Badanie składało się z dwóch części: zadań do tekstów popularnonaukowego i p krótkiej wypowiedzi pisemnej na zadany temat. W części 1. raportu przedstawiam wyniki uzyskane z wybranych zadań testowych. Ponieważ wsz bez względu na wiek rozwiązywali zadania sprawdzajace te same kompetencje, możliwe jest za czy nauczanie języka ojczytego w szkole powszechnej umożliwia uczniom rozwój w wybranych o ponadto zaobserwować, w których obszarach nastepuje regres. Pod uwagę biorę umiejętność za wybranych słów ich synonimami, znajomość wybranych stałych połączeń wyrazowych, umiejętnoś wyrazów posiadających ten sam rdzeń oraz umiejętność wskazywania wyrazów, których pisowani morfologicznej zasadzie ortograficznej. Nahoru ------------------------------------------------------------------------------------------ Vočková Pavlína: Výběr vhodných uměleckých textů jako nástroj podpory čtenářství žáků učeb ------------------------------------------------------------------------------------------ V příspěvku se věnujeme otázce, s jakými uměleckými texty pracovat v hodinách literární vý v žácích vzbudili zájem o daná díla a podpořili tak jejich čtenářství. Konkrétně se zaměřu učebních oborů, u kterých je v rámci sekundárního vzdělávání čtenářství nejslabší. Na zákl pedagogické zkušenosti jsme přesvědčeni o tom, že je žádoucí vybírat texty, které jsou žák tematicky a zároveň jim jsou srozumitelné z hlediska jazyka. V příspěvku seznamujeme s kva výzkumem, který jsme realizovali na SOŠ (tříletý obor mechanik elektronických zařízení). C bylo potvrdit či vyvrátit hypotézu, že intelektuálně méně náročné a tematicky adekvátní te porovnání s vysokou literaturou vzbudit u žáků větší zájem o daná díla a tím podpořit jeji Jako výzkumnou metodu jsme zvolili ohniskovou skupinu, v níž jsme se zabývali žákovskými č prožitky tří odlišných básní. Zvláštní pozornost jsme věnovali otázce, zda jsou pro žáky a umělecké texty, které se týkají jejich profesního zaměření. Nahoru